Daniel Goleman over leerrendement

Boekrecensie: ‘Aandacht, het fundament van emotionele intelligentie.’ (Daniel Goleman) – deel 2

In  het hoofdstuk  ‘Praktische slimheid’ somt Goleman een aantal elementen op die belangrijk zijn om het ‘leerrendement’ te verhogen:

  • Niet het aantal uren leren of training is belangrijk, wel de manier waarop er geleerd/getraind wordt. Onderzoek wijst uit dat  vier uur geconcentreerd werken per dag normaal het maximum is. Daarna gaat het rendement snel omlaag.
  • Je leert niet bij gewoon ‘mechanische herhaling’, enkel als je ‘slim’ oefent: bewust, met opperste concentratie, met oog voor je verbeterpunten, met een coach.
  • Leren goed te focussen vraagt training! Zoek  vooral welke hulpmiddelen voor jezelf het best werken om, bij afleiding, snel terug geconcentreerd te geraken.
  • Benadruk het positieve. Positieve emoties verbreden ons aandachtsveld. Negatieve emoties slokken onze energie op. Hersenonderzoek leert dat je focussen op je doelstellingen en dromen het ontstaan van nieuwe hersenverbindingen stimuleert.
  • Praktische slimheid groeit optimaal bij een combinatie van plezier, een slimme aanpak en volledige concentratie.
  • Goleman wijst ook op de mogelijkheid om bepaalde ‘slimme’ computerspelletjes (vb Tenacity) en apps te gebruiken om hersenkracht te ontwikkelen. Hoewel er meestal nogal negatief over geoordeeld wordt (en terecht waar het over verslaving of een gebrek aan sociale contacten gaat) zijn bepaalde computerspellen en apps  zeer goed bruikbaar om de hersenen te stimuleren omdat ze de ‘selectieve aandacht’ trainen. Veel deskundigen voorspellen dat deze spelletjes in de toekomst bij het standaardaanbod van de scholen zullen behoren omdat daarin stapsgewijs kan verwerkt worden wat ook de beste leraren in hun lessen proberen. Een aantal criteria voor deze spellen worden in het boek opgesomd. Het aangename kan hier voor jongeren aan het leerrijke gekoppeld worden.
  • Experimenten in (vooral kleuter- en lagere) scholen in Amerika toonden overduidelijk aan dat het organiseren van activiteiten binnen het kader van ‘Social and Emotional Learning’ (SEL) bij de kinderen een groot rendement hadden voor het groeien in zelfbewustzijn, zelfmanagement, empathie en AANDACHT! De oude scheidingslijn tussen het ontwikkelen van cognitieve en socio-emotionele vaardigheden wordt hier doorbroken. Daarom worden meer en meer op mindfulness gebaseerde activiteiten in het curriculum opgenomen. Hij verwijst ook naar het feit dat bijna alle grote multinationals dit hebben ingezien en SEL- activiteiten plannen voor hun kaderleden.

Vervolg van deze boekrecensie:
Daniel Goleman over de geconcentreerde leider (deel 3)
– Aandacht, het fundament van emotionele intelligentie (deel 1)

Advertenties

2 gedachtes over “Daniel Goleman over leerrendement

  1. Pingback: Aandacht. Het fundament van emotionele intelligentie (Daniel Goleman) | O*Relais
  2. Pingback: Daniel Goleman over ‘De geconcentreerde leider’ | O*Relais

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s