Leergang ‘Wandelen tussen kennis en wijsheid’

Bijdragen aan ontwikkeling
Op scholen, in de zorg, in bedrijven, overal in de samenleving ontwikkelen mensen hun kwaliteiten en vaardigheden. Daarbij zijn veel professionals betrokken: docenten, mentoren, leerlingbegeleiders, coaches, trainers, personeelsconsulenten, therapeuten….
Maar ook leidinggevenden die hun teamleden coachen om op een hoger plan te komen.
Veel professionals voelen zich sterk betrokken bij de ontwikkeling van diegenen die zij begeleiden.
Zij staan voor de vraag wat passend en nodig is om hen in staat te stellen hun potenties te verwezenlijken.
Hen te ondersteunen bij het vinden van hun eigen weg.
En om hun draagkracht te versterken zodat zij ook daadwerkelijk op pad kunnen gaan.
Tegelijkertijd vraagt dat om zelfreflectie: Wat zijn mijn diepste verlangens? Wat is mijn eigen pad? Wat heb ik zelf te ontwikkelen?

De leergang ‘Wandelen tussen kennis en wijsheid’ is bedoeld voor professionals die zich willen verdiepen in de Synergetische Benadering en Systemisch Werk.  Om hen in staat te stellen stil te staan bij de wijze waarop zij hun ondersteunende rol vervullen en om ook zelf nieuwe wegen te verkennen.
De leergang bestaat uit vijf dagen waarbij wordt gewerkt aan de volgende thema’s.

Dag 1 De tango van ervaren en denken
Mensen en dus ook kinderen leren in wisselwerking met hun omgeving. Door te ervaren, te leven met anderen in de context waarin je met anderen verkeert, ontwikkel je hoe je interacteert in jouw wereld.
Door daarover na te denken geef je die ervaringen, de gebeurtenissen in je leven, betekenis en verwerf je inzicht. De manier waarop je dat doet, bepaalt hoe jouw levensverhaal zich ontwikkelt.

Dag 2 Grenzen verkennen
Mensen en dus ook kinderen functioneren in verschillende systemen: het familiesysteem, systemen in de context van school en werk. Deze systemen resoneren met elkaar en beïnvloeden de manier waarop je je plek in de tijd en de ruimte inneemt. Door het ontwikkelen van bewustzijn van de grenzen van deze systemen kun je jouw eigen autonomie en die van je leerlingen, leerkrachten en teamleden op een verbindende manier versterken.

Dag 3 De kracht van taal 
In de interactie tussen mensen speelt taal een zeer belangrijke rol. Al vanaf zeer jonge leeftijd krijgen kinderen in hun gezin van herkomst boodschappen te horen die zij als belemmerend of juist als versterkend kunnen ervaren.
Ook in het onderwijs kunnen leraren de ontwikkeling van hun leerlingen (onbedoeld) verzwakken of juist versterken door de taal die zij in het contact met hun leerlingen gebruiken. Taal kan ziekmakend zijn, als gif doorwerken, maar ook helen, voeden en versterken. Taal is de motor voor de beweging die dienstbaar is aan het grotere geheel.

Dag 4 Werken met casuïstiek
Tijdens deze dag wordt gewerkt met casuïstiek die deelnemers inbrengen.
Aan de hand van verschillende werkvormen onderzoeken we jouw rol als begeleider in het veld dat zich tussen jou en je leerlingen, jouw collega’s of jouw team heeft ontwikkeld.

Dag 5 Leven en werken met hart en ziel
De ervaringen die je opdoet en de gebeurtenissen die zich in jouw leven voordoen vragen om reflectie en om in beweging te komen.
Als coach speel je een belangrijke rol bij het vergroten van het gewaarzijn van degenen die jij begeleid en de wijze waarop zij nadenken over hun ervaringen. Dan kun je hen in staat stellen hun hart en het hoofd te kunnen verbinden. Zodat wat zich aandient om te ontwikkelen met bezieling kan worden aangepakt.

Opleiders 
Klaas Jan Terpstra
Joëlle van de Peer
Ria Verlinden

Praktische informatie
Voor wie?
Wil jij je meer bewust worden van de manier waarop je functioneert in (begeleidings-)relaties?
Ben je nieuwsgierig naar de Synergetische Benadering en Systemisch Werk?
Wil je nieuwe wegen verkennen om jezelf en anderen in staat te stellen hun potenties te verwezenlijken, hun eigen weg te vinden en hen te versterken?
Ben je gewend om te onderzoeken welke processen je daarin doorloopt en daarop te reflecteren?
Dan is deze leergang vast iets voor jou.

Wil je eerst meer informatie over deze leergang? Bel Joëlle Van de Peer (0486 401 446) of Klaas Jan (0031 162 45 10 75).

Data
Dag 1 De tango van ervaren en denken – 24 november 2015
Dag 2 Grenzen verkennen  – 13 januari 2016
Dag 3 De kracht van taal  –  25 februari 2016
Dag 4 Werken met casuïstiek  – 12 april 2016
Dag 5 Leven en werken met hart en ziel  – 10 mei 2016
Werktijden van 11 – 17.30 uur.

Kosten  € 1.295 per persoon.  Inclusief kosten voor koffie, thee, lunch en borrel.

Locatie  
Conferentiecentrum Bovendonk
Hofstraat 8
4741 AK Hoeven

Inschrijven
We nodigen je van harte uit om deel te nemen.
Schrijf je in op www.osmoconsult.nl/opleidingen/inschrijven

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s