Leren van je collega’s: intervisie, zoveel meer dan een gespreksmethodiek

Intervisie is een leervorm waarin je samen met je collega’s of andere professionals reflecteert op persoonsgebonden en functie gerelateerde vraagstukken.

De zin van reflecteren
In je dagelijkse werk pak je veel zaken als vanzelfsprekend op een effectieve manier aan. Vaak gebeurt dat intuïtief, op gevoel en onbewust. Juist deze onbewuste gedragspatronen helpen om snel te kunnen handelen. Tegelijkertijd treden er ook regelmatig onbedoelde en ongewenste effecten op door de manier waarop je als leerkracht, docent of leidinggevende optreedt. Zolang je je er niet van bewust bent wat jouw invloed op deze effecten is, kan je daar ook niets aan veranderen.

Reflecteren op jouw werk, op dat wat goed gaat, op dat wat beter zou kunnen helpt je om je bewust te worden van je invloed en stelt je instaat om je gedragsrepertoire uit te breiden.

Intervisie als leervorm
Intervisie is een vorm van deskundigheidsbevordering waarbij groepen professionals een beroep doen op collega’s om gezamenlijk te reflecteren op persoonsgebonden en functie gerelateerde vraagstukken, respectievelijk knelpunten uit de eigen werksituatie. Dit meedenken gebeurt niet door het aandragen van oplossingen, maar door het reflectiegericht stellen van vragen en gericht samenvatten opdat de aanbrenger zo met behulp van eigen analytisch en probleemoplossend vermogen een breder perspectief krijgt op de ingebrachte casus en hoe hierin te handelen.

Uitgangspunten die hier gehanteerd worden zijn:

    • leren begint waar je je grenzen van het bekende overschrijdt;
    • ons handelen is niet alleen gebaseerd op rationele overwegingen, maar ook op onze mentale modellen, m.n. de eigen impliciete aannames en de onderliggende normen en waarden over leiderschap, teamwerking, kwaliteit, … en onze gevoelswereld

Doelstelling:

    • Ontwikkelen van het reflectief vermogen
    • Inzicht geven in eigen functie, gedrag en onderliggende gedachten, emoties…
    • Vormen van een ondersteunend professioneel netwerk.
    • Ontwikkelen van onder meer volgende vaardigheden:
  • actief luisteren
  • analyse complexe situaties
  • feedback geven en ontvangen
  • gestructureerd problemen aanpakken
  • het ontwikkelen van eigen begeleidende en coachende vaardigheden, door te werken met de praktijksituaties van anderen.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s